Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 4 december 2011

Walking back to happiness (2010), documentaire van Pascal Poissonnier


Hoe weet je of je vader echt je vader is?

De zowel indringende als vermakelijke documentaire begint met de vraag van zoon Pascal (1973) aan zijn vader Marcel (1945), die achter de rollator voortzwoegt over een duinweg: ‘Ben je mijn pa?’ Zijn vader zegt dat zijn opa uit Hondschoote kwam, maar Pascal is daar niet zeker van en blijft zijn vader in deze documentaire bestoken.

Hij is zelf gelukkig getrouwd, heeft twee zoons en vindt het vreemd dat zijn vader hem en zijn oudere broer Dominique zo weinig aandacht gaf. Volgens Dominique ging het al met zijn geboorte in 1967 mis tussen zijn vader en hijzelf. Pa werkte en dronk, aan tafel moesten ze zwijgen. Volgens diens vrouw lijkt de egoïstische Dominique op zijn vader. Pascal kon slecht met hem overweg. Pascal zegt dat zijn broer hem een keer probeerde te wurgen. Tijdens de film verbroederen ze zich maar daarna loopt Dominique weg, alsof hij het niet aankan.

Het is schrijnend dat Marcel met een zuurstofslangetje door de neus al om half tien in de ochtend in de schuur een pintje opentrekt. ‘Er zijn er ook die al om zeven uur beginnen,’ is zijn weerwoord. Hij wil eigenlijk niet verder leven. Pascal wil dat zijn zoons hun opa op een andere manier zien. De echtgenote van Pascal zegt dat diens gedrag het resultaat is van een geschiedenis. Ze wil haar kinderen niet besmetten met haar eigen angsten, maar vindt dat wel moeilijk.

Pascal traceert samen met zijn vader de tijd van zijn verwekking. Die viel rond de bevrijding in 1944. Lydia woonde in de kustplaats Koksijde. Hij zou het kind kunnen zijn van een Canadees of een Duitser. ‘Je kwam van de melkboer,’ zei zijn vader vaak. Pascal heeft zwemvliezen tussen zijn tenen, zijn vader niet. Zijn moeder was een oude lief van cafévriend Johnny die zijn vader nog wekelijks ziet. 

Pascal gaat naar het bevolkingsregister in Veurne en hoort dat de gegevens over zijn vader in rood genoteerd staan, hetgeen betekent dat er wijzigingen zijn geweest. Hij komt erachter dat zijn vader pas later de naam Poissonnier kreeg, toen zijn moeder, marrainetje Lydia, trouwde met Maurice Poissonnier. Zij werd als vondeling opgenomen door de familie Indegank. Pascal begrijpt waarom zijn vader vaak zei dat hij als kind vaak in de gang moest staan.

Pascal en zijn vader halen wangslijmvlies weg om het te laten onderzoeken. Pascal vraagt zich af of zijn vader het gedrag herhaalt dat hij zelf als kind zonder vader heeft meegemaakt.
In oude filmfragmenten zien we Marcel uitgelaten dansen op de muziek van She’s crazy like a fool. Thuis was er vaak ruzie over zijn cafébezoek. Hij en zijn vrouw gingen nooit met hun zoons op vakantie, maar buiten het seizoen op groepsreis.

Tante Marie-Louise wil niet voor de camera komen, maar zegt wel dat marrainetje contact had met Alfons de Wilde. Via internet probeert Pascal deze persoon te vinden. Johnny wist het van zijn vader. Hij zegt dat Alfons een komiek was. Hij werd in 1911 geboren en kreeg drie dochters waarvan de jongste Frieda 61 jaar oud is. Zij wist dat ze een broer had en reed wel eens langs. De feiten worden bevestigd door Achilles, een straatgenoot. Hij zegt dat De Wilde de vijftienjarige Lydia misbruikte, maar zeker is dat niet.

Pascal gaat met zijn vader naar haar graf op het kerkhof. Marcel vroeg haar ooit naar zijn vader, wellicht tijdens een ruzie, maar de vraag viel niet in goede aarde. ‘Volgens mij vind je het daarom moeilijk om vader te zijn,’ zegt Pascal. Marcel hoeft niet te weten waar De Wilde ligt. ‘Bij de oud-strijders,’ zegt Pascal. ‘Zeker gevochten met zijn vrouw,’ sneert Marcel.  

Marcel werd ziek na de dood van zijn moeder. Hij wilde niet meer werken. Lydia was alles voor hem, hoewel hij haar weinig zag en door de buren werd opgevoed. Lydia kreeg maar één kind omdat ze moest werken. Pascal filmde ooit in haar huis, maar vroeg haar toen niets.

Frieda komt op bezoek bij Marcel. Ze vertelt dat haar vader in 1973 overleden is en dat hij misschien niet eens wist dat hij een zoon had. Pascal opent de brief met de uitslag van het DNA onderzoek maar laat de kijker in het ongewisse.

De documentaire wordt ondersteund door mooie krachtige muziek van onder andere Elbow, Calexico, Queen, Placebo. Maar de titelsong heb ik niet gehoord.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten