Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 24 november 2011

Schoonheid op een stortplaats (2010), documentaire van Lucy Walker


Een nobel mens in afvalland.

Deze documentaire, die in het Engels Waste Land heet, gaat over de Braziliaanse kunstenaar Vik Muniz, die al met ongewone materialen werkte en een nieuw project met afval bedacht. In een talkshow wordt hij daarover ondervraagt. Na de vraag hoe hij erbij kwam om met afval te gaan werken volgen beelden van een Braziliaans carnaval. Hij laat een schotwond zien in zijn bovenbeen die in 1983 zijn leven veranderde. Hij ging naar de V.S. en maakte daar Sugar Children, portretten van kinderen van arbeiders op een suikerplantage. Hun gezichten tekende hij met suiker. Hij nam afstand van de schone kunsten en wilde meer doen voor anderen. Hij ziet beelden van de grootste afvalbelt ter wereld, Gramacho bij Rio de Janeiro. Hoe kan kunst mensen veranderen, kan kunst mensen veranderen? vraagt hij zich af.

Hij toont de beelden aan zijn vrouw Janaina en zegt dat hij de mensen die daar werken in dienst wil nemen. Het is het uitschot van de wereld die daar afval recyclet op een berg, afvalland.

Hij bezoekt de sorteerders, de catadores de Gramacho. In Duque protesteren ze voor het stadhuis tegen mogelijke verkoop van de grond. Tiao is de voorzitter van de bond van sorteerders. Muniz wil de sorteerders portretteren en de opbrengst aan hen schenken. Hij is zelf opgegroeid in de achterbuurten van Sao Paulo, waar hij ons mee naar toeneemt. Omdat zijn moeder bij een telefoonmaatschappij werkte, werd hij opgevoed door zijn oma Ana die nu 93 jaar oud is.

Sorteerder Valter dos Santos heeft nooit een schoolopleiding gehad, werkt al zesentwintig jaar op de belt, is vice-president van de bond en trots op zijn werk. Van elke kilo afval is de helft recyclebaar dus niet vervuilend. zijn lijfspreuk is dat 99 geen 100 is en dat er altijd nog meer valt te recyclen. 

De dochter van Tiao wil later psycholoog worden. Tiao loopt rond op het terrein en zegt dat het rustig is omdat de favela’s geen oorlog voeren. Hij vond ooit De vorst van Machiavelli en leerde daar veel van. Later wordt hij overvallen als hij het loon van de sorteerders bij zich heeft. zo’n 5000 euro wordt gestolen, hij is er goed ziek van, zou er mee willen kappen.

Kokkin Irma, die de catering verzorgt op de vuilnisbelt, laat zich fotograferen met een pan op haar hoofd. Magna zegt da sorteren beter is dan zich verkopen op de Copacabana. De zeventienjarige Suelem sorteert ’s nachts omdat het dan rustiger is. ‘Als ik niet dood ga, is het niet slecht,’ is haar motto. Ze heeft een dochtertje van drie en een zoontje van twee die door haar moeder worden verzorgd en die ze eens in de twee weken ziet als ze terug gaat naar de sloppenwijk. Haar man is drugsdealer en van hem heeft ze niets te verwachten. Hier heeft ze een onderkomen met last van ratten. Ze zou het liefst een crèche beginnen.

Muniz kiest de mooiste foto’s, maakt uitvergrotingen en laat die bewerken met afval, waarna hij ze weer fotografeert. Vervolgens gaat hij met Tiao naar Londen waar diens portret geveild wordt. Het brengt 40.000 euro op. Tiao is geroerd. Hij zegt dat niemand ooit geloofde in zijn initiatief om een bond voor sorteerders te beginnen  

Alle portretten hangen in het Museum of Modern Art in Rio. De geportretteerden zijn blij met alle aandacht. Ze zijn zelfbewuster geworden. Ze krijgen ook zelf hun portret thuis.
Muniz vertelt dat hij vroeger niets had en alles wilde en daarna alles had maar niets wilde.
Hij wist niet dat hij zo betrokken zou raken bij deze mensen die door ongelukkige omstandigheden in de afval terecht zijn gekomen. Het had hem ook kunnen overkomen. Hun levenslust is inspirerend.

In de aftiteling lezen we dat er meer dan een miljoen toeschouwers naar de expositie kwamen. Muniz haalde meer dan 200.000 euro op met de verkoop van de portretten. De bond kon een vrachtwagen kopen, een leercentrum inrichten en gaat de werkers begeleiden naar ander werk als de belt in 2012 dicht gaat.

Magna is gescheiden van haar heerszuchtige man, ze werkt in een drogisterij en is ’s avonds bij haar zoon, Irma zette een kookbedrijfje op maar is weer terug omdat ze de sorteerders miste, Suelem heeft een derde kind,woont samen met de vader en zorgt voor haar kinderen, Valter is overleden aan longkanker, maar zijn wijze spreuk dat 99 geen honderd is leeft op de belt voort.

Tenslotte zien we Tiao in de talkshow uit het begin. Hij is zelfbewust en vertelt dat hij elf was toen hij op de afvalbelt begon en dat men recyclet. 

Hier de trailer van Waste Land, dat werd genomineerd voor een Oscar en in de prijzen viel op het Sundance Festival en de IDFA 2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten