Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 8 november 2017

Filmrecensie: Macbeth (2015), Justin Kurzel


Imposante bewerking van Shakespeareaans drama

De Australische filmmaker Justin Kurzel (1074) trok naar de Schotse Hooglanden om onder andere daar het drama van Shakespeare vast te leggen. Dat kan daar nauwelijks misgaan met een sterke tekst en een bezetting van de hoofdrollen van Macbeth en zijn vrouw door Michael Fassbender en Marion Cotillard. Dat gaat het dan ook niet. Bijna twee uur lang ontrolt zich het drama van de wrede Macbeth die door zijn vrouw steeds meer het moeras ingejaagd wordt waar hij dan niet meer uitkomt.

We verplaatsen ons naar het Schotland van de elfde eeuw, waar, anders dan in het drama van Shakespeare, om te beginnen gerouwd wordt over de dood van het kind van Macbeth en zijn vrouw. De macht van koning Duncan wordt betwist door MacDonald die echter in de slag bij Ellon aan zijn eind komt. Kurzel besteedt veel aandacht aan deze slag, onder andere in stilstaande en vertraagde beelden. Generaal Macbeth is met zijn collega Banquo op de terugweg naar de koning als ze gestuit worden door een stel heksen die voorspellen dat Macbeth koning zal worden en dat de kinderen van Banquo vervolgens op de troon zullen komen. Aangezet door zijn vrouw die belust is op macht, laat Macbeth zich verleiden om koning Duncan in zijn tent te doden en wel op een gruwelijke wijze met dolkstoten terwijl de wachters door diens vrouw in slaap gesust zijn. Omdat Macbeth wordt aangezien als degene die de van moord betichte wachters gedood heeft en Malcolm, de zoon van Duncan gevlucht is, kan hij daarna de kroon op zijn hoofd zetten.

Daarmee heeft hij echter nog geen rust in zijn hoofd gekregen. Zijn vrouw zet hem aan om Banquo die roet in het eten kan gooien, te laten vermoorden. Als Macbeth hoort dat de opdracht is vervult maar dat Fleance, de zoon van Banquo gevlucht is, raakt hij weer in de greep van de koorts die hem ook na zijn moord op Duncan beving. Zijn vrouw maant hem tot rust en trekt zelf aan de touwtjes Macbeth gaat op zoek naar de heksen die zeggen dat niemand hem kan verslaan die uit een vrouw geboren is en waarschuwen hem dat hij moet uitkijken voor MacDuff. Omdat die echter gevlucht is, neemt Macbeth wraak op diens vrouw en kinderen. Zijn eigen vrouw bezwijkt inmiddels zelf als ze het gezin op de brandstapel ziet. ‘ Het leven is een wandelende schaduw,’ zegt Macbeth met het lijk van zijn vrouw in zijn handen, maar gedane zaken nemen geen keer zoals zij vaker tegen hem zei en Macbeth dient de gifbeker leeg te drinken. In een gevecht met de Engelsen die een groot leger onder leiding van Malcolm en MacDuff op de been hebben gebracht wordt Macbeth tenslotte door MacDuff, die ooit met een keizerssnede ter wereld kwam, onthoofd, waarop Malcolm zich alsnog tot koning kan laten tronen.

De beelden van de Schotse hooglanden waarin het spektakel zich voltrekt, zijn weergaloos en maken de film tot een prachtige esthetische ervaring. Daarin komen de hoofdrolspelers fantastisch tot hun recht.

Fassbender was twee jaar daarvoor te zien in 12 years a slave en twee jaar daarvoor in Shame, Marion Cotillard speelde de laatste jaren onder andere in Deux jours, une nuit en in The immigrant.

Hier de Britse trailer van Macbeth, hiermijn bespreking van 12 years a slave, hier die van Shame, hier die van Deux jours, une nuit en hier die van The immigrant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten