Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 20 november 2017

Filmrecensie: De maagd van Gent (2014), Nicolaas Rahoens


Collectief verzet tegen de macht van een winkelreus

De eerste lange speelfilm van de Vlaamse grafisch ontwerper en filmregisseur Nicolaas Rahoens speelt zich af in Gent en vertelt over een sociaal drama aldaar tussen een Franse warenhuisketen die een vestiging wil neerzetten op een terrein dat is ingericht voor volkstuintjes. Een vriendelijke geestelijke, die Padre wordt genoemd en een samenbindende rol vervult bij de voedselvoorziening aan daklozen, beklaagt zich bij de burgemeester over de macht van de economische bazen, maar hij weet aanvankelijk niet dat de burgemeester gechanteerd wordt. Daarmee is het drama uit het leven gegrepen. Het knappe van de productie is dat die nergens over de top gaat, zoals nogal eens gebeurt in sociale drama’s. De sfeer blijft menselijk en dat maakt De maagd van Gent een heerlijke kijkervaring.

De film begint en eindigt met een inval van de politie bij een mevrouw die een man zou verbergen. De eerste keer leidt dat tot een grap met een sterk seksuele ondertoon, de tweede keer tot de vondst van politieagent Geert die eerder in de film een liefje heeft die in een groentewinkel werkt, maar betrapt wordt als hij met haar in de opslag is. Geert is een gemoedelijke diender die vaak samen op pad gaat met agent Kevin, de zoon van de burgemeester. Deze Kevin schiet op een onbewaakt moment per ongeluk de zwerver Walter neer in de buurt van de volkstuintjes. Deze actie werd opgenomen met bewakingscamera’s en later wordt de burgemeester daarmee gechanteerd om toch vooral het winkelbedrijf toegang te geven tot het terrein van de volkstuintjes.

In de film komen veel meer verhaallijnen voor, waaronder die van Lara, de dochter van de politiecommissaris Buysse die onder de plak zit van zijn baas, die weer belang heeft bij de komst van het warenhuis en later, zoals we horen zelfs een functie daarin gaat vervullen. Lara krijgt bijles van Hugo, een advocaat buiten dienst die ook bedreven is in de muziek en net zo geïnteresseerd in de knappe jonge meid. Deze valt echter niet op hem, maar met enige aarzeling op Kevin, die alleen woont in een flat en er zeer van geniet dat Lara bij hem op bezoek komt en, na een ruzie met haar vader, zelfs bij hem komt slapen, ook al is dat eerst nog platoons. Na het schietincident is Kevin echter aangeslagen. Hij gaat op bezoek bij Walter die in coma in het ziekenhuis ligt en verzorgt samen met Lara de hond van de zwerver op het terrein van de volkstuintjes.

Een andere boeiende verhaallijn is die tussen Padre en Aicha, de islamitische wijkhulp die bij Padre langs komt om de brandwond te verzorgen die hij heeft opgelopen. In het begint schrikt ze van een heiligenbeeld in de gang dat haar streng aankijkt, maar ze laat zich niet kennen, net zo min als in de beginnende liefdesrelatie met Padre, die een aanbod heeft gehad om in Kinshasa te komen werken. Het is boeiend te zien hoe de moslima haar eigen spoor trekt en zich op haar manier meehelpt om het verzet tegen de winkelreus te organiseren, namelijk door de media erbij te betrekken.

Uiteindelijk is er een kleinigheid nodig om de burgemeester van zijn eerdere besluit af te brengen. Zijn angst dat zijn zoon de gevangenis in zou gaan vanwege het neerschieten van Walter, wordt door de laatste in de rechtszaal ontkracht, waarna een stormachtig einde volgt dat de weg vrij maakt voor een zorgeloze en sociale toekomst in een stad dat de termen liefde en trouw van de maagd van Gent in haar vaandel draagt.  

Hier de trailer op vimeo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten