Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 26 juni 2018

In pursuit of silence (2015), documentaire van Patrick Shen


Stilte is een menselijke basisbehoefte die sterk onderschat wordt

Het werk van de Amerikaanse documentairemaker Patrick Shen, bekend van Flight from death: the quest for immortality (2003), The philsopher kings (2009) en La source (2012), heeft een sterke maatschappelijke inslag. Dat blijkt ook weer in de documentaire In pursuit of silence. Shen reist de hele wereld door en maakt duidelijk dat de waarde van de stilte in onze gehaaste en luidruchtige maatschappij veel te weinig erkend wordt met alle nadelige gevolgen vandien voor de gezondheid van de moderne mens. De WHO heeft vastgesteld dat geluidshinder de grootste vervuiler is na luchtvervuiling. De stellingname van Shen is een tegenwicht tegen alle overspannen ideeën over de digitalisering van de maatschappij. Daarbij wordt vaak vergeten dat de mens vooral een zintuiglijk wezen is en dat het benadrukken van het verstand leidt tot een vermindering van diens individualiteit en kritische vermogen.

Shen laat ons, om te wennen aan de stilte, lange shots zien van een groene akker (zie foto), de zee, water en vervolgens een benzinestation. Daarmee komt hij al dichtbij de menselijke invloed op de natuur. Deze wordt verder weergegeven met beelden van een ruïnewoning, een groep mensen die op een heuvel aan het vliegeren is en een herdenking waarbij een minuut stilte in acht wordt genomen. Daarna raast het geluid van een autosnelweg en een opstijgend vliegtuig door ons heen. Later zien we ook nog een soort geluidsvervuiling op de Amerikaanse televisie, die ervan uitgaat dat het uiten van een mening het hoogste goed is. Velen kunnen al niet meer tegen stilte en hebben afleiding nodig om de waarheid omtrent henzelf te vergeten.

Greg Hindi, die in stilte een voetreis door de Verenigde Staten maakt, heeft afstand genomen van de opgefokte manier van leven en geen enkele behoefte meer aan afleiding die door de westerse media en reclame-uitingen over ons wordt uitgestort. Door het zijn in stilte ervaart hij dat we veel meer met elkaar verbonden zijn. Hij kan niet precies omschrijven wat het belang van zijn tocht is, maar denkt wat dat introspectie van belang is om zichzelf en de maatschappij te begrijpen.

Hij is een van de weinigen die de waarde van de stilte, die in de documentaire door sociale wetenschappers en schrijvers uiteengezet wordt, in praktijk brengt en met Shen communiceert door middel van een geschreven tekst uit zijn notitieblok. De theoretici maken duidelijk dat de stilte cruciaal is voor de mens, dat die vroeger nodig was om te overleven en dat men daarmee uiteindelijk ook om in contact met god komt. Shen laat dan ook verschillende monniken zien die de weg van stilte gaan.

In Japan heeft men altijd al meer besef van het belang van stilte gehad. Shen filmt een boeddhist in een tempel die zegt dat men de stilte deel van zichzelf moet laten worden. Tijdens een theeceremonie leidt de stilte tot vrede. Shen filmt ook in natuurparken in de Verenigde Staten en geeft daarbij aan hoeveel decibel aan geluid daar gemeten wordt.

John Cage, die in 2012 in John Cage – journeys in sound geportretteerd werd door Allan Miller en Paul Smaczny, vertelt over openbaringen die hem aanzetten tot het experimenteren met geluid. In een echoloze ruimte hoorde hij het hoge geluid van zijn hersenen en het lagere van zijn bloedsomloop, waarop hij concludeerde dat wij als mens dezelfde achtergrond delen. Zijn kunst is bedoeld om de werking van de natuur na te bootsen. Zijn stille werk 4’33 werd in 1952 woedend ontvangen maar later kon hij op meer begrip rekenen. Stilte is volgens Cage ook geluid dat we moeten leren verstaan, waarna Shen ons terugvoert naar het eerste beeld van de groene akker.

Hier de trailer, hier mijn bespreking van de documentaire John Cage – journeys in sound.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten