Achttienjarige wanhopig op zoek naar haar moeder
Filmregisseur Mijke de Jong is bekend van de registraties
als Broos (1997), Brozer (2014) en Fiftyfifty (2015), maar ook van haar trilogie over zoekende
meisjes, waarvan Joy de afsluiting is.
Daartussendoor maakte ze ook nog de film
Tussenstand (2007), waarin gescheiden ouders te kampen hebben met hun
onaanspreekbare zoon Isaac.
Joy kent veel
vaart en begint met een aangrijpende scène waarin de moeder haar kind in een
boodschappentas legt, met haar de deur uitgaat en haar ten vondeling legt. Een
gebeurtenis die meteen verklaart waarom de achttienjarige Joy zo met zichzelf
overhoop ligt.
Dat is meteen al zichtbaar in de keuken waar ze haar werk
doet. Ze heeft nauwelijks oog voor haar bezigheden en verricht ze op een
automatische manier. Datzelfde geldt voor het vrijen met haar Servische
vriendje Moumou. Ongeduld leidt haar weg. Dat blijkt ook als ze naar het bureau
gaat dat haar helpt om haar moeder te vinden. Ze dwingt het eerste adres af dat
men van haar moeder kent en neemt regelmatig een kijkje bij en in het
nieuwbouwhuis, maar durft een confrontatie met Sanne en haar dochter Imme niet
aan. De angst om opnieuw in de steek gelaten te worden is te groot. Ze vertelt
er wel over tegen haar zwangere hartsvriendin Denise, die nog in de instelling
verblijft waaruit zij is weggestuurd en, zoals we zien, ook niet meer welkom is.
Toch is Joy wel van goede wil. Dat blijkt uit het feit dat
ze met Denise, die niet zo’n hele goede verhouding heeft met John, de vader van
haar kind, meegaat naar zwangerschapsgymnastiek. Ze is ook benieuwd naar de
relatie die de ouders van Moumou met elkaar hebben.
Spannend zijn de fragmenten waarin Joy Sanne en haar dochter
in de stad volgt. De kijker vraagt zich af wanneer zij naar voren zal stappen
om zich bekend te maken. Ze voelt al nattigheid als ze in het huis van Sanne op
het antwoordapparaat hoort dat ze niet dezelfde naam als zijzelf hebben, maar
Denise probeert haar gerust te stellen. Als ze naar de bibliotheek gaat, waar
Sanne werkt, om zich in te schrijven als lid, is ze overstuur dat Sanne geen
lichtje opgaat bij haar naam en geboortedatum.
Na een oproep van het bureau om langs te komen omdat haar
moeder haar wel een keer wil ontmoeten, wordt ze geconfronteerd met de
werkelijkheid en is ze de wanhoop nabij, maar de geboorte van het kind van
Denise en de aandacht die ze krijgt van de hechte Servische familie van Moumou
houden haar op de been.
Samira Maas speelt de moeilijke hoofdrol met verve. Haar
roep om liefde gaat gepaard met de angst om zich te binden, hetgeen in de loop
van de tijd zal moeten slijten. Scenariste Helena van der Meulen schreef onder
andere de scenario’s van Hemel en Zurich van en Bluebird (2004), het eerste deel van de trilogie over waarvan Joy de afsluiting is.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen