Pages

maandag 25 juni 2018

Filmrecensie:Woman in gold (2015), Simon Curtis


Fraai vormgegeven portret van een vrouw die het familiebezit terug wil

Na zijn vorige, indrukwekkende film My week with Marilyn (2011) over een korte verhouding van een Engelsman met diva Monroe, wendt de Engelse filmregisseur Simon Curtis (Londen 1960), zich tot een geheel andere kwestie. Dit maal verdiept hij zich in de wereld van de teruggave van kunstwerken die door de nazi’s gestolen zijn aan de voormalige eigenaren. Het betreft in dit geval een portret van de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt (1862-1918) met de titel Woman in gold, dat op het ogenblik in een galerie in New York hangt. De vrouw die daarop figureert heet Adèle Bloch Bauer en zij stierf al voor de Tweede Wereldoorlog. Na de dood van haar zusje Luise gaat Maria, een nichtje van Adèle, die al lang in de Verenigde Staten woont, op grond van de nalatenschap van Luise op zoek naar het culturele bezit van haar familie.

Maria polst tijdens de begrafenis een vriendin over een geschikte advocaat die haar kan bijstaan en hoort over Randy (Ryan Reynolds), een kleinzoon van componist Arnold Schönberg, die juist in dienst is genomen door een gerenommeerd advocatenkantoor. Het eerste contact tussen Maria en Randy verloopt moeizaam, maar ze worden met elkaar verbonden door het verleden van slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Randy leest de brieven die aan Luise werden gestuurd, begrijpt dat het om een kunstwerk van miljoenen gaat en krijgt van zijn baas toestemming om samen met Maria naar Wenen te gaan waar een conferentie wordt gehouden over kunstrestitutie. Maria wil aanvankelijk niet terug naar de stad waar zoveel nare geschiedenis ligt,

In de fraai aangeklede film worden de archiefbeelden van de oorlog mooi ingepast in het verhaal waarin Randy en Maria zich samen met een Oostenrijkse onderzoeksjournalist inspannen om het familiebezit weer in handen te krijgen. Als Maria bijvoorbeeld in een taxi zit ziet ze zichzelf samen met Adèle wiens haar ze kamde en met Luise en haar moeder aan een tafeltje op een terras, gebeurtenissen die zich afspeelden nog voor de Anschluss die van Oostenrijk een vazalstaat van de nazi’s maakte. Luise vertrok vlak daarvoor met haar oom Ferdinand naar Zürich, de vader van Maria vond het achteraf dom van zichzelf dat zij ook niet gevlucht waren. Smartelijk is het afscheid dat Maria in het leeggeroofde huis van haar ouders neemt als zij met haar jonge echtgenoot naar Keulen kan vluchten, hetgeen door het oog van de naald lukt.

Het valt niet mee voor het drietal om tegen de bureaucratie in te gaan. Ze bezoeken het museum waar Woman in gold hangt, dat in het begin van de film gemaakt werd, waarbij Adèle, die in 1923 overleed, zich uitsprak over een zorgelijke toekomst. Randy ziet tot twee maal toe een uitweg uit het juridische doolhof, waarin ze terecht zijn gekomen. De eerste keer ontdekt hij dat de nalatenschap anders in elkaar zit dan gedacht, maar vangt hij bot, ondanks een bevlogen toespraak van Maria tijdens de conferentie over de kunstrestitutie. De tweede keer neemt hij zelfs ontslag en ontdekt hij dat hij ook vanuit de Verenigde Staten een aanklacht kan indienen tegen de Oostenrijkse staat. Nadat zijn verzoek is goedgekeurd door een vrouwelijke Amerikaanse rechter, moet Randy weer terug naar Wenen. Maria heeft daar helemaal geen zin meer in, maar als Randy voor de arbitragecommissie staat, verschijnt ze toch in de zaal.   

De mooie rol van Maria wordt gespeeld door Helen Mirren, die ik niet kon vergeten als de Engelse koningin Elizabeth in de gelijknamige film van Shekdar Kapur uit 1998.

Hier de trailer, hier mijn bespreking van My week with Marilyn, hier mijn bespreking van Elizabeth.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten