Vermakelijk gesteggel tijdens een etentje
Le prénom - ofwel What’s in a name? in het Engels - is
gebaseerd op een gelijknamig toneelstuk dat in Parijs veel succes had. De cast
voor de film kwam grotendeels overeen met die van het toneelstuk, zodat de film
vlot tot stand kwam. Le prénom speelt
zich af tijdens een etentje dat literatuurprofessor Pierre (rechts) en zijn vrouw
Elisabeth (naast hem) geven voor hun intimi: Vincent (links), de jongere broer van Elisabeth en
zijn vrouw Anna (in het groen) en huisvriend Claude (midden). De sfeer is heerlijk druk en de dialogen
zijn flitsend. Bijzonder is dat men heel lang doorzeurt over de voornaam van de
zoon van Vincent die nog in de buik van Anna zit.
Nadat Matthieu Delaporte en Alexandre de La Patellière een pizzakoerier
heeft laten langskomen die op een verkeerd adres was en de hoofdpersonen
uitgebreid aan de hand van beelden uit hun leven hebben geïntroduceerd, vallen
we binnen in het Parijse appartement van Pierre en zijn vrouw Elisabeth.
Terwijl Pierre naar de sleutels van de kelder zoekt, belt Elisabeth met haar
moeder over de gerechten voor het diner. Hun twee jonge kinderen Myrtille en
Appolin liggen al in bed.
Als eerste komt trombonist Claude aan met een fles goede
wijn, vervolgens Vincent, nog zonder zijn vrouw Anna, die een echo laat doen. Terwijl
Elisabeth in de keuken staat, helpen de gasten om de sleutel te zoeken. Vuur in
de pan ontstaat als Claude en Pierre Vincent ondervragen over de naam van zijn
aanstaande kind. Voor de grap zegt Vincent dat ze besloten hebben dat ze de
jongen Adolphe zullen noemen, naar de hoofdpersoon uit een roman van Benjamin
Constant. Vooral Pierre is razend. Men noemt zijn kind toch niet naar Hitler?
Het onderwerp leidt ook tot spanning tussen Elisabeth en Pierre. Volgens haar
ziet hij neer op het gewone leraressenbaantje dat zij heeft, terwijl zij zich
heeft opgeofferd voor zijn carrière.
De binnenkomst van Anna leidt tot verdere disharmonie omdat
de snel gekwetste Pierre gevallen is over een opmerking van Vincent over de
namen van zijn kinderen. Hij verwijt Vincent zijn grappenmakerij en vooral de
grimas die hij daarbij altijd laat zien en noemt hem een egoïst. Vincent voelt
zich daardoor weer belazerd. Ook Claude komt er niet heelhuids van af. Hij
hoort dat men hem de bijnaam pruim heeft gegeven en dat men vermoed dat hij een
homo heeft. Claude bekent vervolgens dat hij al een paar jaar een relatie heeft
met een persoon die in het gezelschap heel goed bekend is.
Daarop ontstaat een nieuwe voedingsbodem voor onrust. Eerst
denkt Vincent nog dat Claude stiekem een verhouding heeft met Anna, maar daarop
bekent Claude dat hij een relatie heeft met Francoise, de moeder van Elisabeth
en Vincent. Vincent walgt er van en Elisabeth voelt zich gepasseerd dat Claude
tegen haar nooit iets daarover heeft gezegd. Ze vertelde hem immers wel over de
problemen van Pierre. De rapen zijn helemaal gaar als Vincent Claude neerslaat.
Tot overmaat van ramp belt ook nog Francoise, waarop Elisabeth haar onverbloemd
op de hoogte stelt van de stand van zaken op dat moment. De geboorte van de
baby van Anna en Vincent, die ook de rol van verteller heeft, brengt tenslotte
weer meer harmonie. Al en al een bijzonder onderhoudende film.
Hier
de Franse trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten