Kunst brengt geluk
VPRO Zomergasten is gediend met een geïnteresseerde
ondervrager en een gast die iets te vertellen en te vertonen heeft. Het zijn
dan ook vaak oudere mensen die uitgenodigd worden om hun levenservaring met de
kijker te delen. In het geval van jongere gasten bestaat de kans dat de
onervarenheid hen opbreekt. In het geval van Peter Buwalda is dit zeker het
geval. Hij weet dat hij op de pijnbank wordt gelegd, want hij vertelt om te
beginnen over de druk die hij voelt om drie uur lang voor het voetlicht gezet
te worden. De hakkelende en niet bijster empathische gastheer Wilfried de Jong
probeert hem nog gerust te stellen dat het maar anderhalf uur betreft, omdat de
andere helft in beslag wordt genomen door de gekozen fragmenten, maar toch. Het
is een weinig gelukkige keuze om een schrijver uit te nodigen die nog maar één
roman heeft geschreven, al is het een roman die, eenmaal tot ontlading gekomen,
als een bom insloeg. Eén boek is geen boek, zegt Buwalda. Zo’n veertiger moet
zich net als tijdens Bonita Avenue opsluiten
en het creatieve proces volgen dat nodig is om een kunstwerk af te leveren.
Het is niet toevallig dat Buwalda veel fragmenten heeft
uitgekozen die de ervaren druk weerspiegelen. Dat is nog niet het geval bij een
fragment waarin Elvis Presley, al wordt ook hij voor de leeuwen geworpen. In een
televisieshow van The Dorsey Brothers uit 1956 zingt hij zonder aarzeling de
sterren van de hemel en sloeg daarmee een generatiekloof, zoals Buwalda het
uitdrukt. Robert Caro, de biograaf van de vroegere Amerikaanse president Lyndon
B. Johnson, beschrijft diens leven op zo’n minutieuze manier dat die zijn eigen
leven omspant. Barack Obama zingt spontaan Amazing
Grace tijdens de herdenking van de vermoorde zwarten in een kerk in
Charleston in 2015. Janine Jansen oogt zeer geconcentreerd tijdens de opnamen
van een vioolconcert van Beethoven, die door Buwalda de grootste kunstenaar
ooit wordt genoemd. Een dochter van een Chinees echtpaar dat elders werkt en
alleen met Kerst thuiskomt gooit haar kont tegen de krib hetgeen tot enorme
frustratie bij de vader leidt. Het fragment – uit de documentaire Last train home (2009) van Lixin Fan –
brengt Buwalda op de pijn die vaak in ouder kind relaties zit en die
ongetwijfeld te maken heeft met de scheiding van zijn ouders op vijfjarige
leeftijd.
Daarnaast heeft hij een fragment uitgekozen van een gesprek
van Adriaan van Dis met de aan Parkinson lijdende maar nog steeds zeer scherpzinnige
Karel van het Reve, naar aanleiding van zijn afstudeerscriptie aan de faculteit
Neerlandistiek van de Universiteit van Amsterdam. Hij zegt daarover dat Karel
en Gerard ondanks hun heel verschillende stijlen beiden uit dezelfde bron
dolven en is teleurgesteld dat De Jong zijn werk niet bekoord heeft, maar werkt
dat zoals vaker weg met een charmant lachje.
Gelukkig gaat het toch vooral over kunst. Over het scheppen
van een roman en het schrijven van columns voor de Volkskrant (gebundeld in Suzy vindt van niet) waar Buwalda een
dag in de week mee zoet is . Hij toont een fragment uit de fascinerende
documentaire Big men, waar een oliebaron
model staat voor een hoofdpersoon in zijn nieuwe, nog dikkere, roman met de
werktitel De jaknikker. Het is vreemd
dat De Jong niet begrijpt dat zijn verhouding met zijn vriendin de rust geeft
om zich over te geven aan de sisyphus arbeid, uitgedrukt door een kever uit Microcosmos (1996), die met zijn
achterpoten een zware last voortduwt. De door Buwalda bewonderde Philip Roth
zegt in een interview met Michael Zeeman uit 2000 dat hij ontlezing vreest door
de snelle toename van het gebruik van schermen, die sinds de eeuwwisseling
alleen nog maar sneller zijn gegaan. Volgens Buwalda kan een scherm nooit op
tegen een vertelling, wat De Jong daar ook tegenin brengt. Hij noemt als
voorbeeld het tijdsverloop van een eeuw in Honderd
jaar eenzaamheid van Gabriel Marquez, die nooit met een camera te vatten is
of de breedte van de vertelling van Jonathan Littell in De welwillenden. Zelfs de ontmaskerende documentaire Catfish (2010) haalt het niet bij Operatie Shylock van Roth. Een fragment
uit Om de wereld in 50 concerten toont
een taxichauffeur in Buenos Aires die in de stilte van zijn wagen geniet van
klassieke muziek en daar heel rijk mee is. Hij slaat daarmee volgens Buwalda de
spijker op zijn kop. Voor geluk is weinig anders dan een verbinding met kunst,
of die nu door de dove Beethoven bedacht is, door de vitale Rolling Stones
vertolkt wordt of op papier gezet door de ingenieuze geest van Roth. Kunst steekt
uit boven het dagelijkse leven en ontslaat de mens van vulgaire wensen zoals die
van Johnson naar macht.
Volgende week een nog jongere gast. Simone van Saarloos, de jongste zelfs ooit, is
gewaarschuwd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten