Pages

dinsdag 25 augustus 2015

Filmrecensie: Monster’s ball (2001), Marc Forster



Fraai spel in een helaas al te Amerikaans scenario

Monster’s ball is een van de eerste films van Marc Forster die in Beieren geboren werd, na de filmacademie in New York naar Los Angeles verhuisde en zichzelf het liefst als een Zwitser ziet. Ondanks deze internationale achtergrond is Monster’s ball wel erg Amerikaans met veel geweld en een erg op lust gerichte invulling van de seksualiteit.

Hoofdpersoon Hank Grotowski is een nogal racistische gevangenisbewaker in de buurt van Jackson. Dat heeft hij niet van een vreemde. Zijn astmatische vader moet niets hebben van zwarten. Als er een paar zwarte schooljongens op hun erf verschijnen, op uitnodiging van Hanks zoon Sonny nota bene, jaagt Hank die met een geweer weg. De sfeer in deze mannengemeenschap is weinig warm. Zoon Sonny bezoekt een jonge blonde prostitué die de daad, waarbij ze hem haar achterste aanbiedt, als een kille transactie beschouwt.
Hank heeft weinig op met zijn zoon die net als hij in de gevangenis werkt. Hij ergert zich eraan dat Sonny niet net zo stipt en streng is als hijzelf.

Dat blijkt als de zwarte Lawrence Musgrove door executie ter dood veroordeeld wordt. Sonny heeft te doen met de man in de dodencel en probeert op een of andere manier contact te maken met de man die in afwachting van de elektrische stoel een tekening van hem maakt. Hank moet weinig hebben van de empathie van Sonny en slaat zijn zoon zelfs neer als die moet kotsen op het moment Musgrove naar de executieruimte gebracht wordt.
Ook de directie heeft weinig clementie van de veroordeelde. Musgrove krijgt zelfs geen kans om een laatste telefoontje naar zijn vrouw en zoon te plegen, zoals hij beloofd had.

Vrouw Leticia en dikke zoon Tyrell zitten voor de televisie als de executie zich voltrekt. Leticia met een shot whisky, Tyrell in het geheim met een reep chocolade. Als zijn moeder ziet dat hij weer gesnoept heeft, valt ze hard naar hem uit. Het conflict tussen Hank en zijn zoon kent inmiddels een fatale afloop. Tijdens een voortgezette ruzie thuis, schiet Hank Sonny dood.

In het vervolg van de film komen Hank en Leticia tegen in een koffiehuis waar Leticia werkt.
Ze kan niet zonder werk omdat ze anders haar huis uitgezet wordt. Hank van zijn kant heeft ontslag genomen als gevangenisbewaker en wil een tankstation openen. Langzaam aan komen de twee steeds dichter bij elkaar. Omdat de auto van Leticia kapot is gegaan, kan Hank haar regelmatig een lift geven naar haar werk. Hij is ook in de buurt als Tyrell wordt aangereden, brengt de jongen naar het ziekenhuis en troost de moeder als Tyrell de aanrijding niet overleeft. Leticia heeft heel hard het lijf van Hank nodig om zichzelf een beetje goed te voelen. Het lijkt me vreemd dat een uitgebreid orgasme haar verdriet kan lenigen.

Het dramatisch gehalte neemt toe als Leticia door de vader van Hank vernederend wordt toegesproken. Zwarte vrouwen zijn er alleen goed voor om geneukt te worden. Het is vreemd dat Leticia Hank daarop ook de rug toekeert, al kan dit natuurlijk op het conto van de rouw geschreven worden. Als ze inderdaad haar huis uitgezet wordt, krijgt Hank een kans om het goed te maken en grijpt die met twee handen aan. In diens huis ontdekt Leticia de tekening die haar man van Sonny maakte en krijgt de doodsschrik van haar leven.

De verhouding tussen Leticia en Hank wordt fantastisch gespeeld door Halle Berry en Billy Bob Thornton, maar als geheel is het scenario al te zeer bedacht om te overtuigen.
  
Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten