Pages

vrijdag 29 juni 2018

Filmrecensie: Under the skin (2013), Jonathan Glazer


Mannenlokster uit de ruimte probeert menselijk te worden

Under the skin moet niet verward worden met de gelijknamige film van de Britse regisseuse Carine Adler uit 1997. Daarin gaat het over de manier waarop twee zussen, Rose en Iris omgaan met de dood van hun moeder. De eveneens Britse regisseur Jonathan Glazer (Londen, 1965) verbeeldde met zijn film een intrigerend bezoek van een buitenaards wezen aan onze planeet.

De film opent met futuristische beelden van een tocht vanuit de ruimte waarin het wezen ook meteen de Engelse taal leert. Vervolgens zien we haar in een bestelwagen over de Schotse wegen naderbij komen. Het wezen heeft hulp van een motorrijder die een vrouwelijk slachtoffer ophaalt en in achterin de wagen tilt, waarop het wezen haar meeneemt naar haar nogal duistere verblijfplaats en zich in de kleren van de jonge vrouw hult. Terwijl ze de jonge vrouw nog eens bekijkt ontdekt ze een vliegje op haar onderlichaam en staart daar vol verwondering naar.

Glazer legt in de film niets uit maar laat de beelden voor zichzelf spreken. De toeschouwer dient zelf actief mee te werken om de beelden te interpreteren, hetgeen niet zo gemakkelijk is. Het is bijvoorbeeld de vraag waarom het wezen in haar auto mannen wil oppikken. Wordt ze daartoe gestuurd en wat gebeurt er precies met de mannen die ze verleidt?

Voordat we daar een tipje van de sluier van opvangen zien we dat het wezen, gespeeld door Scarlett Johansson, zich in een bontjas steekt en haar lippen met lipstick extra aanzet. Ze rijdt door Glasgow en doet het voorkomen dat ze de weg kwijt is. Ze nodigt de mannen die haar de weg wijzen, uit een stukje met haar mee te rijden en brengt ze in haar duistere woning, waar ze heel verleidelijk de mannen voorgaat die echter in hun opwinding niet zien dat ze langzamerhand in een donkere vloeistof ten onder gaan.

Als ze twee mannen als vliegen in haar web heeft gevangen zien we dat deze verschrompelen en door het riool weggespoeld worden, maar de betekenis daarvan wordt niet duidelijk. Een van de meest aangrijpende scènes speelt zich af aan de kust waarin een Tsjechische kampeerder een docent redt die te ver in zee gegaan was omdat hij zijn vrouw of kind wilde redden. Op het moment dat de Tsjech hem levend aan de vloedlijn heeft gekregen gaat de docent opnieuw terug.

Er treedt een wending op als het wezen een man met een mismaakt gezicht een lift aanbiedt. De nog tamelijk jonge man is een paria die nog nooit een vrouw gehad heeft en zich met enige aarzeling laat verleiden. Ook hij komt in de zwarte olie terecht maar weet daaruit op een of andere manier, die mij ontgaan is, te ontsnappen. De motorrijder brengt hem echter met veel geweld terug.  

In dezelfde tijd ontsnapt het wezen zelf ook hetgeen tot een gevoelsmatig contact leidt met een aardige man. De eerste seksuele ervaring maakt haar aan het schrikken en ze bekijkt zichzelf met een schemerlamp. Daarop vlucht ze het bos in waar ze een vrachtwagenchauffeur tegen komt die eerst nog aardig tegen haar is, maar wat later zijn zinnen op haar gezet heeft., Hij overweldigt haar, maar schrikt van de zwarte huid die onder haar blanke huid zichtbaar wordt.
  
Under the skin is een bewerking van het gelijknamige boek van Michel Faber

Hier de trailer.

4 opmerkingen: