Pages

dinsdag 26 september 2017

Filmrecensie: Superclasico (2011) Ole Christian Madsen


Deense nuchterheid mengt met Zuid Amerikaans temperament

De Deense filmregisseur Ole Christian Madsen (Roskilde, 1966) maakte in 2011 een lichtvoetige, maar smaakvolle film over een Deense wijnverkoper Christian (links op de foto) die samen met zijn bijna zestienjarige zoon Oscar naar Buenos Aires gaat of eens te horen hoe het met zijn vrouw Anna, een blondine van het type Claudia de Breij, staat. In een latere episode van de film begrijpen we dat Anna, ooit een begenadigd voetballer, na een ernstige blessure een opleiding aan de sportacademie ging doen en daarna coach werd van verschillende internationale elftallen en dat Christian daar nooit veel aandacht voor had. Hij was meer geïnteresseerd in wijnen. Aangezien zijn vrouw nu al elf maanden in Buenos Aires zit en daar de manager is van voetbalclub Boca gaat Christian met zijn zoon, die geïnteresseerd is in filosofie en fotografie, poolshoogte nemen.

De commentaarstem van Mikael Bertelsen praat de kijker bij tot vader en zoon in een hete taxi zitten. In de trailer is zo ongeveer het verloop van de film te volgen, in ieder geval tot de ontmoeting met de stervoetballer Juan Diaz (rechts op de foto) in zijn riante onderkomen. Vanaf een terras belt Christian naar zijn vrouw die juist in een belangrijke bespreking zit rond een transfer van Diaz naar San Paolo. Ze is natuurlijk zeer verbaasd dat haar man en zoon in de stad zijn en zegt dat ze zich maar bij huishoudster Fernanda moeten melden. Ze kijken hun ogen uit in de enorme villa en worden meteen om de hals gevallen van de stoere Argentijn die juist een duik ging nemen in het zwembad en daarom slechts een badlaken om zich heen heeft geslagen die tijdens de omarming op de grond valt.

Natuurlijk gaan ze mee naar de wedstrijd die dezelfde middag gespeeld wordt, nog wel tegen de aartsvijand in een duel die de Superclasico genoemd wordt, waarbij het hele veld bezaaid raakt met confetti. In de skybox zit Oscar tussen zijn ouders in. Christian zegt de jongen dat hij zijn oortjes in moet doen omdat hij zijn verhouding met Anna wil bespreken, maar die zegt doodleuk dat ze met Diaz wil gaan trouwen. Ontmoedigd dwaalt Christian door de stad en neemt zijn toevlucht tot een café waar hij aan de bar in gesprek komt met een wijnproducent. De scène is erg mooi omdat de producent eerst weinig moet hebben van een toerist, maar als een blad aan een boom omdraait als die echt wat van wijn schijnt te weten. Het feit dat de mannen niet van voetbal houden en beiden zonder vrouw zijn schept een verdere band.

Na een nacht op straat waarin Christian ook nog beroofd wordt, maar wel op een nette manier, volgt de tekening van de scheidingspapieren. Anna zegt dat het gemakkelijker is om te scheiden als Diaz toegeeft dat hij daarin een belangrijke rol heeft gespeeld, maar de diepchristelijke man weigert zomaar toe te geven dat hij gezondigd zou hebben. Huishoudster Fernanda draagt een steentje bij aan de verdere gang van zaken. Ze stapt bij Christian in bad en maakt met een ferme seksuele actie duidelijk dat hij dient te vechten voor zijn vrouw. Tijdens een sightseeing, waarbij Oscar in de ban raakt van de zeventienjarige gids Veronica, maken Christian en Anna ruzie in een poging dichterbij elkaar te komen. Hierbij verontschuldigt Christian zich voor het feit dat hij in het verleden zo weinig aandacht voor Anna gehad heeft. Hoewel de teneur is dat de twee nog niet uitgekeken zijn op elkaar en ook Diaz ergernis bij Anna opwekt, gaat de ontwikkeling toch een andere kant op dan ik had verwacht.    

Hier de trailer zonder ondertiteling maar wel met de stevige billen van Juan Diaz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten