Pages

zondag 12 februari 2017

Filmrecensie: Holiday (1938), George Cukor


Prachtige verwikkelingen rond huwelijk tussen een rijk meisje en een jongen van de straat

Katherine Hepburn en Cary Grant vormen een fraai koppel in Holiday, al vervullen ze eerst nog een andere functie in de film. Linda Seton is de oudere zus van de aanstaande bruid Julia Seton, dochter van een vermogend bankier en Johnny Casey is de aanstaande bruidegom. Beide tekenen voor een vrije levensopvatting tegen de meer starre opvattingen zoals die verkondigd worden door de 58 jarige maar bedaagde vader van Linda en Julia. De flikflak die Johnny soms uitvoert staat symbool voor levenslust.

Het verschil tussen de levensstijl van Johnny en Julia blijkt meteen al als hij voor de eerste keer aanbelt bij zijn nieuwe geliefde, die hij tijdens het skiën in Lake Placid tegen het lijf gelopen is. Hij heeft haar adres gekregen en gaat de keukeningang in van het enorme pand in de vorm van een paleis, in de veronderstelling dat Julia een dienende taak heeft bij een vermogende familie. Tot zijn verbazing wordt hij verder geleid naar een enorme hal, waar hij net het vertrek van Ned, de broer van Julia meemaakt, die met een buil op zijn hoofd vanwege overvloedig drankgebruik naar de kerk gaat. Hoewel de ambitie van Ned in de muziek ligt, zit hij zwaar onder de plak van zijn vader en helpt hem met de cijfers. Julia begroet Johnny met een flinke omhelzing maar vindt wel dat hij een andere strik om moet doen voor de kennismaking met haar vader, die na de kerkdienst zal plaatsvinden. Meteen daarop maakt Johnny kennis met Linda, die meteen haar goedkeuring uitspreekt over de keuze van haar zus. Eindelijk een beetje reuring in huis.

Voor de kennismaking met de vader praat Johnny nog een tijdje met Linda over zijn ambities in het leven. Hij wil graag weten wat de zin van werken is en de tijd nemen om dat uit te zoeken als hij eenmaal binnen is. Linda, die ook nog niet haar bestemming gevonden heeft, merkt op dat hij binnen is als hij met haar zus trouwt. Money is our God, zegt ze, hoewel ze zelf voor kunst en vrijheid opteert. Ze heeft ideeën voor een kunstzinnig feestje met een klein gezelschap op oudjaarsavond, waarbij haar broer voor de muziek zal zorgen. De instrumenten staan nog in hun vroegere speelkamer.

De vader is nog niet zo happig op een huwelijk van haar dochter dat al op 10 januari gepland staat. Hij heeft weliswaar meteen de baas van Johnny na de kerkdienst gesproken en alleen maar goede dingen over hem gehoord, maar wil niet over één nacht ijs gaan. Voorzichtigheid kenmerkte toen nog de leiders van de bancaire wereld. De wens van Julia om zo spoedig mogelijk te trouwen doet hem echter overstag gaan. Hij zal het voorgenomen huwelijk aankondigen op het gebruikelijke oudjaarsfeest.

Dat wordt opgeluisterd door een ouder vrijzinnig echtpaar Potter waarmee Johnny bevriend is. Hun verschijning te midden van alle rijke lieden geeft de film een bijzondere aantrekkingskracht. Linda, die op de speelkamer blijft, omdat ze daar een intiemer partijtje had gewild, ontmoet het echtpaar en later ook Johnny, waardoor het erg gezellig wordt. De vader komt samen met Julia ook nog langs en biedt Johnny een baan aan op de bank, hetgeen Johnny tot ergernis van Julia weigert, maar anderzijds stuurt Linda hem naar beneden om haar zus niet voor het hoofd te stoten. Tegen haar dronken broer vertelt ze over haar gevoelens voor de openhartige Johnny en gaat daarna op zoek naar hem. Ze kan hem echter nergens vinden, ook niet bij de Potters die haar vertellen dat ze op het punt staan een reisje te gaan maken met Johnny en Julia. Natuurlijk voelt men aankomen dat Linda straks de plaats zal innemen van Julia, maar daaraan gaat nog een hele strijd tussen de zussen vooraf.

Het scenario zit sterk in elkaar en is gebaseerd op een toneelstuk van Philip Barry dat eerder in 1930 werd opgevoerd . Vandaar dat de gedachte die ik had om de film terug te vertalen naar een toneelstuk, niet helemaal uit de lucht kwam vallen.  

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten