Pages

dinsdag 19 april 2016

Filmrecensie: Only lovers left alive (2013), Jim Jarmusch


Mooi vormgegeven drama over de liefde van vampiers

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik een film van Jim Jarmusch zag, Dead man uit 1995 die ik zeker geen aanwinst voor zijn oeuvre vond, maar vanwege zijn meeslepende manier van filmen was ik zeer geïnteresseerd in het vampiersdrama dat hij twee jaar geleden maakte. Hoewel het onderwerp me minder aansprak blijft de aandachtige manier van filmen boeien. De vakmanschap, de betrokkenheid en de liefde van Jarmusch stralen van het scherm af.

Only lovers left alive vertelt het verhaal van de vereniging van twee geliefden Adam en Eve - niet zomaar twee namen - die elkaar al heel lang - zeg maar eeuwenlang - kennen en allebei vampier zijn. Adam woont in een afgelegen huis in Detroit en Eve in Tanger. Adam betrekt zijn levensexiler uit het ziekenhuis, Eve via Christopher Marlowe, dichter en tijdgenoot van Shakespeare. Nadat Eve met Adam geskypt heeft, besluit zij bij hem in te trekken. Het huis waarin Adam woont, is een prachtige oude muziekstudio waarin hij zich helemaal kan uitleven in de begrafenismuziek en allerlei technische hoogstandjes. Terwijl Eve verbinding met Adam maakt op de iPhone, haalt hij haar gezicht op een oud televisiescherm tevoorschijn.

In het begin van de trailer wordt de sfeervolle aankleding van de kamer getoond. Adam gaat, vanwege zijn vrees voor de zombies, liever niet naar buiten, behalve dan voor de ritjes naar het ziekenhuis, waar hij een dokter heeft omgekocht. Dan zet hij een blauwe muts op en draagt hij een zonnebril en een mondkapje. Het enige contact dat hij heeft is met Ian die zijn verbinding met de wereld is en die alles doet om het leven van Adam zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Om de hereniging te vieren, nemen Adam en Eve een glaasje bloed. Het is niet zo’n appetijtelijk gezicht maar Eve komt bijna klaar van genot. Eve wil wel eens naar buiten, vandaar dat ze in de nacht wel eens rondrijden door het vervallen centrum van het Detroit, dat volgens Eve zal oprijzen als het in het zuiden te heet wordt. Het blijkt dat Adam net als Marlowe gedroomd hebben van Ava, de zus van Eve. Ook Eve zelf krijgt een droom over haar die betekent dat Ava onderweg is. Als ze op een ochtend thuis komen – vampiers leven immers ’s nachts – ligt Ava heerlijk te slapen. Ze maken haar wakker en vieren haar overkomst uit Los Angeles met een glaasje. Ava is zeer te spreken over de kwaliteit en wil meer, maar Adam is streng. Bloed is geen kattenpis.

Ava schudt de boel aardig op. Ze krijgt het voor elkaar dat ze naar een disco gaan en krijgt contact met Ian die daar ook is. Eenmaal thuis hangt ze met Ian op de bank. Ondanks de oproep van Adam aan Ian om te vertrekken, blijft de man zitten. Als Eve later gaat kijken is de kamer een puinhoop en ligt Ian dood op de bank met een beet in zijn nek. Het betekent het vertrek van Ava. Adam en Eve dumpen het lijk van Ian en nemen de wijk naar Tanger. Marlowe is helaas ziek. Hij heeft besmet bloed gedronken uit het ziekenhuis omdat zijn leverancier, de Franse dokter, niet meer leverde. Dit moet ook het einde van Adam en Eve betekenen, tenzij ze zich van nieuw bloed voorzien.

De sfeer van de film met het vervallen Detroit en het Arabische Tanger is heel bijzonder. De manier waarop Jarmusch de relatie in beeld brengt straalt zoals gezegd liefde en vakmanschap uit. Tom Hiddleston en Tilda Swinton spelen hun rollen van Adam en Eve met veel overtuiging.

Hier de trailer van Only lovers left alive, hier mijn bespreking van Dead man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten