Pages

vrijdag 28 augustus 2015

Filmrecensie: The sixth sense (1999), M. Night Shyamalan



Film maakt ontvankelijk voor hetgeen buiten onze gebruikelijke zintuigen valt

Het is niet gemakkelijk de film The sixth sense van de Indiase dokterszoon M. Night Shyamalan die opgroeide in Pennsylvania,  te bespreken zonder de clou weg te geven, maar ik zal toch een poging wagen.

De film begint zoals Alfred Hitchcock  zou kunnen doen met een scène waarin Anna, de vrouw van kinderpsycholoog Malcolm Crowe een fles wijn uit de kelder haalt om het succes van haar man te vieren. Als ze in een amoureuze stemming naar de slaapkamer gaan, ziet Anna dat de telefoon op de grond ligt, een ruit gebroken is en in de badkamer licht brandt. Malcolm Crowe stapt langzaam naar voren en ontdekt een jongeman die daar in zijn onderbroek staat. Het is Vincent Grey, een oud patiënt van hem die hij nooit goed heeft weten te behandelen. De jongeman vertelt dat hij nog steeds doodsangsten uitstaat en schiet zijn behandelaar dood.

De scène verplaatst zich naar een volgend najaar in Philadelphia. Crowe zit op een bankje tegenover het huis van de negenjarige Cole Sear en volgt de jongen naar een kerk in de buurt, waar de twee met elkaar kennismaken. Crowe wil Cole graag helpen maar Cole is sceptisch over de mogelijkheid daarvan. De toenadering tussen de twee wordt fraai in beeld gebracht door een voorstel van Crowe: hij zal zeggen welke gedachten de jongen heeft en als dat klopt moet hij een stap vooruit doen en als het niet klopt een stap achteruit. Crowe weet de jongen voor zich te winnen, maar desondanks geeft Cole zijn geheim nog niet aan Crowe prijs.

Lynn, de moeder van Cole, maakt zich zorgen over haar zoon die vaak met schrammen thuis komt en met gaten in zijn kleren. Ook lijkt hij kostbaarheden te stelen. Ze vindt tenminste een hanger van haar moeder, waaraan Lynn gehecht was, in een nachtkastje van Cole. Op school komt de jongen in conflict met een leraar over de vroegere bestemming van het gebouw. De man meent dat Cole verkeerd geïnformeerd is over personen die opgehangen werden in het vroegere gerechtsgebouw. Hierdoor is Cole meer genegen om Crowe tot zich toe te laten.

Cole ziet dat Crowe verdrietig is. Crowe vertelt daarop eerlijk over zijn verleden, over de moeilijke relatie met zijn vrouw die hij door zijn werk verwaarloosde en de fout die hij maakte in de behandeling van Vincent Grey, iets wat hij niet kan loslaten. Cole vertelt hem hierop zijn geheim, namelijk dat hij dode mensen kan zien. Hij vertelt dat ze gewoon om hen heen rondlopen, zoals Jean Paul Sartre ooit al prachtig beschreef in Les jeux sont fait.      

Zijn leven wordt er daarmee niet gemakkelijker op. Hij wordt geterroriseerd door de doden, die een kilte uitstralen als ze boos zijn, waardoor de temperatuur in huis in snel tempo zakt.
Lynn probeert de kwestie met de hanger met Cole te bespreken en wordt wanhopig als hij ontkent dat hij degene was die de hanger had weggenomen. Anderzijds zoekt de doodsbange Cole de steun van zijn moeder.

In de tussentijd luistert Crowe een oud cassettebandje af van een sessie met Vincent, waarin hij hoort dat Vincent bedreigd werd op het moment dat hij zelf werd weggeroepen. Hij besluit dat zij het beste kunnen ingaan op de wensen van de doden om op die manier van hun kwade  kracht af te komen. Cole voert het voorstel uit bij het gezin van een meisje dat door een ziekte doodgegaan is en lost een gezinsprobleem op. Hij helpt vervolgens Crowe om de slechte relatie met Anna te verbeteren en praat met zijn moeder over allerlei zaken die ze niet begreep, zoals de verdwenen hanger van haar moeder.

The sixth sense is een bijzondere film met een boeiend concept dat sterk afwijkt van de gemiddelde film en ontvankelijk maakt voor datgene wat buiten onze vijf gewone zintuigen valt.
  
Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten