Pages

woensdag 17 december 2014

Whore’s glory (2011), documentaire van Michael Glawogger



Indringende beelden van prostitutées

Michael maakte een drieluik over de wereld van prostituées in drie verschillende landen: Thailand, Bangladesh en Mexico. Deze landen hebben zeer verschillende religieuze tradities die meespelen in de sekscultuur. Glawogger geeft misschien daardoor ook zijn documentaire een motto mee van Emily Dickinson: He cannot bear to see/ That we had rather not with Him/ But with eachother play.

Whore’s glory begint met jonge Thaise vrouwen die als speelse katten mannen proberen te interesseren voor hun sekswerk. Ze staan schaars gekleed bovenin een winkelcentrum in Bangkok en draaien voor de verlichte ramen met hun heupen en billen. De vrouwen werken in een bordeel en nemen, nadat ze een kaarsje hebben aangestoken voor veel klanten, ingeklokt hebben en opgetut zijn, plaats in een aquarium, The fishtank genoemd (zie foto), een roodbeklede tribune achter glas. De mannen zitten tegenover de etalage en bekijken de meisjes. Ze zijn soms getrouwd maar willen wel eens iets anders. Het schouwspel heeft veel weg van een vleeskeuring. De meisjes hebben een button op met een nummer erop, zodat klanten een gewenst exemplaar kunnen uitzoeken. De kleuren van de buttons corresponderen met de prijzen. Met het meisje van hun keuze lopen ze langs de balie. Ze proberen eerst af te dingen en rekenen daarna af. Vervolgens gaan ze met de lift naar een kamer om zich met het meisje te vermaken. Het daaropvolgende beeld van straathonden die elkaar nemen en daarna weer uit elkaar gaan, zegt veel.

The city of joy in Faridpur, Bangladesh oogt veel armoediger. De prostitutie speelt zich af in kamers langs stegen. De religie komt nauwelijks aan bod. De meisjes zijn in dienst van een madame, die voor hen zorgt. Ze dragen hun verdiensten aan haar af. Ook hier wordt afgedingd. Meisjes proberen vooral hun klanten vast te houden. De onderlinge concurrentie is groot. Dit leidt tot ruzies waarbij de vrouwen als viswijven tegen elkaar tekeer gaan. Een madame zegt dat hun business weggedrukt wordt door de maatschappij, maar dat men hen tegelijk hard nodig heeft. Een jonge kapper die een of twee keer per dag in The City komt zegt dat vrouwen hierdoor rustig op straat kunnen lopen. Een meisje vertelt dat haar leven zwaar is maar dat ze geen uitweg ziet. Een oudere prostitué kan nergens naar toe. De muziek van P.J Harvey versterkt het uitzichtloze gevoel.

In La Zona in Reynosa, Mexico gaat het er bruter aan toe. Auto’s rijden langzaam door de straat waar prostituées van verschillende nationaliteit in genummerde deuropeningen staan. Een viertal jongens in een auto sommen op wat ze allemaal willen beleven tot pijpen en anale seks aan toe. Een ervaren hoer vindt het prachtig dat ze van haar hobby haar werk kan maken. Een ander vertelt over ijsklontjes die ze in de mond neemt als ze pijpt en de sensatie die ze veroorzaakt als ze een, met chloor schoongemaakte, kont likt. Ze hoort dan een geluid van een mekkerende geit. Een man rijdt in zijn auto, neemt een slok bier en kijkt aandachtig naar de vrouwen. Buiten is het koud waardoor een aantal favoriete nummers afwezig is. Een vrouw toont aan de camera hoe ze met een jonge klant onderhandelt over de prijs en hem geeft wat hij vraagt, op haar naam na dan. Verdriet is er ook. Pooiers halen voor weinig geld meisjes uit de dorpen, soms met zwarte magie. Een vrouw vertelt van een dikke man die verliefd op haar werd en zelfs zijn buik liet opereren, maar dat zij hem niet voor de gek kon houden. Een priester probeert de het kwaad uit een lijf van een vrouw te verdrijven.   
  
Dat prostituées overal een belangrijke sociale functie vervullen is wordt erg duidelijk. Het oudste beroep lijkt voorlopig zijn langste tijd nog niet gehad te hebben.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten